Mars’ın Yüzeyindeki Koyu Çizgilerin Nedeni Su Olmayabilir

Mars 'ın yüzeyinde rastlanan koyu çizgileri akıcı suyun oluşturduğu tahmin ediliyordu ancak bilim insanlarının yeni çalışmaları farklı sonuçları ortaya çıkardı.

2015 yılı içerisinde bilim insanları Mars yüzeyinde gizemli koyu çizgilere rastladılar. Yüzeyde yer alan koyu çizgileri ise birçok analiz üzerinden hareket ederek akıcı suyun oluşturduğuna dair kanıtlara rastlamışlardı ki bu Mars’ta mikrobik yaşamın gerçekleşebileceği anlamına gelen bir keşifti. Ancak çok kısa bir süre önce Nature Geoscience adında bir jeoloji dergisinde yayımlanan yeni bulgular dahilinde bu koyu çizgilerin akıcı suyun dışında daha farklı olaylarla oluşma ihtimalinin de yüksek olabileceği öne sürüldü.

Yüzeyde görülen koyu çizgiler, ilk olarak 2011 yılında görülen tekrarlayan eğim çizgileri (RSL) olarak bilinir ve Mars ‘ta yer alan tepelerde bulunur. Koyu çizgilerinin oluşumunda suyun rol oynadığının düşünülmesindeki şaşırtıcı ve önemli nedenlerden biri de çizgilerin mevsim geçişlerinde değişim gösteriyor olmasıdır. 2016 yılında ise Mars Odyssey ‘in (Mars gezegeninin yörüngesinde dönen bir uzay aracı) Termal Emisyon Görüntüleme Sistemi ‘nden yararlanarak araştırmacılar yüzeydeki koyu çizgilerde bulunan su miktarının oldukça düşük miktarda olduğunu saptadılar. Çizgilerde bulunan su miktarı araştırmacılarının tahminince Dünya ‘nın en kurak çölü olarak bilinen Atacama Çölü ‘ndeki su miktarına denk seviyededir.

kargamel-mars1.jpg

Son bir hafta içerisinde araştırmacılarının edinmiş oldukları yeni bulgular da bu değerlendirmeyi destekliyor. Araştırmacılar Mars Reconnaissance Orbiter’a (Mars yörüngesinde dönen başka bir uzay aracı) bağlı yüksek çözünürlükte bir kamerayı kullanarak koyu çizgilerin akıcı sudan değil, kayan kum ve tozdan kaynaklandığına dair kanıtlar buldular. Bilim insanları, katı maddelerin etkisiyle oluşan koyu çizgilerin dik yamaçlarda, akıcı suyun etkisiyle oluşan koyu çizgilerin ise dikliğin daha az olduğu tepelerde gerçekleştiğini gözlemledi.

Akıcı su tekrarlayan eğim çizgilerinin oluşumuna neden olmasa da su yüksek ihtimaller dahilinde hala bu olayda bir role sahiptir. Araştırmacılar, tekrarlayan eğim çizgilerinde sulu tuzlara rastlamışlardır ve bundan dolayı yıl içerisinde daha sıcak zamanlarda çizgilerin neden ortaya çıkıp daha soğuk zamanlarında ise neden ortadan kaybolduğunu açıklayabilmişlerdir. Ancak araştırmacılar yeni çalışmalarında akıcı suyun hacminin çok küçük ya da hiç yok olabileceğini de iletmektedirler.

Sonuç olarak Mars yüzeyindeki koyu çizgilerin sebepleri ne olursa olsun Mars ‘ın ilginç ve gizem dolu jeolojisi hakkında daha pek çok araştırma mevcut. Bu yüzden Mars ‘taki suyun varlığını, varsa da miktarının ne kadar olduğunu öğrenebilmek için daha çok zamana ihtiyacımız var. Yüzeyde gerçekleşen koyu çizgilerden yola çıkarak da Mars ortamının kendine özgü bir mekanizmaya sahip olduğunu çıkartabiliriz. Gelecekte de Mars’ın nasıl davrandığını öğrenebilmemiz için bunun önemli bir fırsat olduğunu unutmamalıyız.

Helal Olsun Helal Olsun
Helal Olsun

Sosyal medyada bizi takip ederek destek olabilirsin!